Haagse tafeltennisdelegatie in Zwolle tijdens Table Stars the Battle

Op zondag 3 maart werd het jaarlijkse Table Stars the Battle georganiseerd in Zwolle. Dit toernooi is opgezet door de Nederlandse Tafeltennisbond (NTTB) voor kinderen uit groep 5 t/m 8 van basisscholen door het hele land en wordt gespeeld naast het NK-A voor senioren. Tijdens deze editie werd in duoteams gespeeld in de leeftijdscategorieën jongens 5-6, meisjes 5-6, jongens 7-8 en meisjes 7-8. Na de uitleg en een gezamenlijke warming-up kon worden gestart met de wedstrijden.

In de Haagse finale mochten vier scholen teams naar deze battle sturen en dat hebben zij ook gedaan. Met maar liefst 8 teams, één jongens- en één meidenteam per school, werd vanaf 10.30 fanatiek gespeeld voor de prijzen. Binnen elke categorie waren drie prijzen te verdelen en dat was ook precies waar de teams zich op richtten.

Er werd gespeeld in 2 ronden, waarin de beide spelers van elk team in een andere poule speelden. Aan de hand van de individuele resultaten kon worden berekend welk team het beste had gepresteerd. Aan het einde van de eerste ronde stonden de Haagse teams er goed voor. Tijd voor een korte pauze om te lunchen en de inspirerende wedstrijden van onze A-spelers te bekijken.

Na de pauze werd een demonstratie verzorgd door MJ tafeltennis. Deze twee heren reizen stad en land af om de tafeltennissport van de leukste kant te promoten. Ook vandaag was dit niet anders en werd de kinderen verschillende trucs laten zien, van spelen met een koekenpan en een barkruk tot spelen met de grootste en kleinste batjes en balletjes die er bestaan. Ondertussen vertelden zij vele feitjes over de tafeltennissport, wedstrijden en technieken.

Na de demo, waarin ook een aantal kinderen mocht helpen, startte de tweede ronde. Vol goede moed gingen de teams weer verder waar ze gebleven waren en dat bleek ook na het spelen van de laatste wedstrijden. Van de 8 teams hebben maar liefst 7 teams deze middag een prijs in de wacht gesleept! Daarbij moet gezegd worden dat het team dat zonder prijs naar huis ging bestond uit 2 competitiespelers, die vanwege hun lidmaatschap helaas uitgesloten waren voor de prijzen. Maar, toch hebben ook zij enorm hun best gedaan en hebben zij de supporters getrakteerd op mooie wedstrijden.

Na de prijsuitreiking konden onze spelers nog kijken bij de dames- en herenfinale in de andere zaal en een aantal van hen is ook tot het einde gebleven. De dag werd extra leuk gemaakt door alle ouders, leerkrachten, broertjes, zusjes en vrienden die mee kwamen kijken. Dankzij hun inzet en tijdsinvestering konden onze spelers het beste uit zichzelf halen en dat leidde tot deze mooie resultaten. Voor zover ik kon zien heeft iedereen enorm genoten van deze dag, ikzelf zeker! Op naar volgend jaar!

Kelly Ratsma, jeugdsportcoördinator tafeltennis in Den Haag